paris

30 Juni en 1 Juli 2012

Eindelijk kunnen we weer veilig op de kribben. De waterstand is dusdanig gezakt dat het veilig genoeg is om de kribben in de Waal op te gaan. Op Zaterdag 30 Juni hadden Leo en ik afgesproken om samen een sessie te vissen en zo geschiedde. Om 5:30u staan we op de punt van de krib en ik begin zoals altijd direct 5 grote voerballen in het water te werpen achter de krib. Daarna gaan we onze gear opzetten en niet veel later liggen er 4 lijnen in het water. We bestrijken hierdoor een groot gebied in het kribvak. Ik voorzie mijn montages met de M&M barbeelpellets en Leo met kaas en een madenclip. Voor elk wat wils zullen we maar zeggen. Maar ik weet dat de M&M barbeelpellet een "killer" is. Maar affijn, we werpen de lijnen om en om in zodat we tussen elkaar door liggen. Het duurde niet lang of de Zammy 1 al aan de bak kon, de top krijgt een harde beuk en de beetrunner giert er op los. Na een korte krachtige drill kon onze eerste barbeel worden geland.

Barbeel 68cm

Een prachtige 68cm dame mocht met mij op de foto. Een mooiere start van de dag kan ik me niet indenken, 10 minuten na de inworp al een barbeel in je handen.

Ik werp de lijn weer in en langzaam hobbelt de korf in de stroming naar de 3e nering en kromt de top licht door de waterdruk op de lijn. wat een prachtig gezicht is dat toch.

Het wolkendek is aan het open trekken en langzaam wordt het behaaglijk op de krib, alleen jammer van de wind, die trekt juist weer aan en horen we langs de lijnen fluiten.

Het duurt een tijdje voordat de 2e aanbeet komt, dit keer is de Zammy II aan de beurt. De hengel krijgt een gigantische beuk te verwerken en de beetrunner giert het uit op maximale toeren. Ik pak snel de hengel op, klik de beetrunner dicht en dan gaat de drill over op de slip. De slipringen van de Balzer worden ook nog even geslepen, want de barbeel duikt de hoofdstroming in en blijft op de bodem liggen. Ik zet de lijn onder druk en uiteindelijk komt de barbeel los van de bodem. Ik zie de Zammataro heerlijk diep krom gaan en voel het zelfs in het handvat ,.... wat een prachtige sport. Leo maakt ondertussen weer een aantal prachtige foto's.

Na een flinke drill kan ik de barbeel boven het schepnet slepen en zien we een prachtige dikke poefzak van een barbeel. Leo zei vóórdat we begonnen nog dat hij het gevoel had dat er wel eens een 70'er gevangen kon worden. De barbeel gaat op de meetplank en !?,.... precies 70cm.

Barbeel 70cm.

Nadat ze met mij op de foto is gezet door Leo ga ik de barbeel terugzetten. Opeens hoor ik Leo achter me zeggen "blijf nog maar even daar Ron" Ik kijk om en zie Leo met de Zammy I in zijn handen staan en komt er een barbeel op me af. Aflossing van de wacht en onthaak ik een kleine rekel die ook de pellet niet kon weerstaan.

Barbeel 40cm.

Na de onthaking gaat deze direct weer terug, maar Leo had de camera nog om zijn nek hangen en schiet meteen ff een plaatje van dit plaatje.

Uiteindelijk blijkt ook Leo in te zien dat de pellets het winnen van de kaas en maden. Hij haalt zijn lijnen binnen en gaat er nu ook de pellets aan zetten. Hij werpt de lijnen in en hoopt nu ook op een aanbeet.

Ondertussen is de wind aardig in kracht toegenomen en waaien we af en toe bijna van de krib af. ^%#%* hop daar gaat een deksel van mijn pelletbakje, m'n pet waait bijna van m'n hoofd af,... damned,.... Leo begint te lachen en weet hoe ik me erger aan harde wind. Doe mij maar regen zeg ik nog, want dat intersseert me geen moer, maar wind,....grrrrr.

Dan uiteindelijk na een poosje kan Leo aan de bak, de top van zijn Zammataro krijgt en paar beuken de verwerken en al snel staat Leo met een kromme hengel een barbeel te drillen.

Ik pak snel de camera en maak een aantal aktiefoto's.

Dankzij het UV filter ook hier weer prachtige foto's waarbij je de vis vanuit het water aan kunt zien komen.

Na een aantal flinke kopbonken die door de Zammataro prima worden opgevangen

geeft de barbeel zich gewonnen en glijd ze in het net.

Ze wordt gemeten en kan ze met Leo op de foto

Barbeel 66cm.

Een prachtige 66cm dame prijkt op de handen van Leo.

Nadat ze snel weer terug is gezet werpt Leo de lijn weer in, maar we merken dat de stroming is veranderd. De stroomnaad die de hele ochtend al keurig in een rechte lijn naar de volgende krib lag is nu opeens ver naar buiten getrokken en de stroming is ook een stuk minder geworden. Onze lijnen liggen alle vier ver naar buiten toe en ondanks lichtere korven lukt het niet om de lijnen weer achter de krib te houden. We krijgen geen stootje meer, maar we zijn niet getreurd, we hebben inmiddels al vier prachtige barbelen gevangen.

Uiteindelijk is het tijd om te stoppen. We pakken onze spullen in en werp het laatste voer achter de krib in het water voor de volgende sessie.

Bij de auto's nemen we afscheid van elkaar en hebben al weer een volgende sessie gepland staan.

Ronald & Leo.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

1 Juli

Een nieuwe maand en nieuwe kansen.

Na de sessie van gisteren met Leo ben ik vandaag met Joeri op stap, hij heeft na de vorige vangsten ook aardig de smaak te pakken gekregen. We zijn om 4:30u opgestaan en om 6:00u liggen er weer 5 grote voerballen en 2 lijnen in het water. Beiden beaasd met de M&M barbeelpellet. We gebruiken noodgedwongen 2 hengels, want tijdens het uitpakken kom ik er achter dat ik 1 molen ben vergeten mee te nemen. Joeri begint te lachen en vind het niet zo erg, want hij is zijn rubber laarzen vergeten. Aangezien het water nog redelijk hoog staat kan hij niet beneden achter de stenen staan in het water.

Beide zammy's liggen weer gebroederlijk naast elkaar op de steun, de toppen licht gekromt wachtend op wat komen gaat. Dit gaat de nieuwe stek worden waar ik de barbeel experiences ga houden en deze stek ga ik onderhouden d.m.v. voorvoeren alvorens een experience van start gaat. Afgelopen week ben ik er dus een paar keer geweest en heb er diverse kleine partikels, pellets en het nieuwe barbeelvoer van Hertog Hengelsport bij gebruikt.

Een waanzinnig lekker voertje en dat vind de barbeel ook.

Om 6:15u krijgt de Zammy II de eerste korte tikken maar zetten niet door. dan nog geen minuut later knalt letterlijk en figuurlijk de top van Zammy I naar beneden en gilt de beetrunner het uit. Wauw,...wat een aanbeet en sta ik een dikke barbeel uit de hoofdstroming te drillen. De Zammataro (Zammy) buigt diep tot in het handvat en de zware kopbonken worden perfect opgevangen door de hengel. Dit is wederom heerlijk wakker worden en na een krachtige drill glijd er een dikke barbeel in het net en nadat ze is bijgekomen gaat ze op de onthakingsmat.

Barbeel op de onthakingsmat

Dan op de meetplank en daarna met mij op de foto.

65cm barbeel

Een prachtige 65cm barbeel ligt op mijn handen en geniet van deze vangst. Ik zet d ebarbeel terug in het water en werp mijn lijn weer in de stroming. De top bibbert er op los tijdens het rollen van de korf, welke ook elke indraai vol zit met grind. een perfecte bodem dus.

Joeri heeft ondertussen een bakkie pleur en een broodje voor me klaargelegd en samen genieten we van de zonsopkomst en het ontwaken van de natuur. We zien ook regelmatig rugvinnetjes uit het water komen, de brasem is ook vol op aanwezig getuige de vele lijnzwemmers die we krijgen. De brasems zwemmen vlak om de lijnen heen en af en toe krijgen de hengeltoppen een paar flinke tikken.

Na ongeveer 20 minuten krijgt de Zammy II weer een paar flinke tikken en dan kromt de top naar beneden en gaat de beetrunner draaien. Ik pak de hengel op en denk nog dat het een brasem is, ik voelde weinig weerstand, maar nog dat ik het besef krijgt de hengel een beuk en barst de strijd los. De slip giert er even flink op los en wederom verwdijnt de barbeel richting hoofdstoming. Daar sta ik binnen een half uur mijn 2e barbeel te drillen en ook deze voelt aan als een grote barbeel. Na een korte krachtige drill glijd ook deze in het net en zien we wederom een dikke barbeel in het net liggen. Ik onthaak haar en laat ze even bijkomen en dan gaat ze mee naar de onthakingsmat en op de meetplank.

Barbeel 68cm.

een dikke dame van maar liefst 68cm wist de barbeelpellet te vinden en wat een prachtige strijd heeft ze geleverd. Fantastisch gewoon, wat een belevenis. en dat op een stek die straks voor de Barbeel Experience gebruikt zal worden. Dat beloofd wat te worden.

Ik zet haar terug en wederom verdwijnt de lijn in de stroming. Nu duurde het een flink stuk langer. Buiten de vele lijnzwemmer tikken op de top kwam het niet en dan komt er een aanbeet op de Zammy II, dit voelde overduidelijk als brasem. De vis kwam zo mee en ja hoor,.... Ahum, nee dus. Een 40+ barbeel had ook trek in de pellet. Ach ja, een leuke verassing dus. Ik onthaak de barbeel in het net en gaat direct weer terug. Snel de lijn weer ingeworpen en direct gevolgd door een aanbeet. Ook weer een meezwemmer en in dit geval was het wel een dikke brasem. Ook die aan de kant onthaakt en in vrijheid gesteld.

Ondertussen trekt de wind ook flink aan en besluit nu toch maar de paraplu neer te zetten, het zonnetje maakt het er niet warmer op en éénmaal achter de paraplu was het goed vertoeven boven op de krib.

Joeri en ik vermaken ons kostelijk, want langs de oever zijn jonge ganzen bezig met hun vlieglessen en zien we ze bij bosjes opstijgen en al tuimelend op de oever weer neer komen. Dit is genieten pur sang.

Maar ondertussen gaat het onder de waterlijn ook gewoon door en natuurlijk zaten we allebei niet op te letten en plots zie ik vanuit mijn ooghoek een hengeltop stuiteren en nog voordat ik kon reageren zag ik ook de andere hengeltop gaan stuiteren,.....ai ai ai, de vis is door de andere lijn heen gegaan. Ik roep Joeri er bij en hij pakt de andere hengel en samen staan we de lijnen in te draaien. Ik zie de korf van de andere hengel aan komen en ik grijp snel de schaar uit de tas en knip de lijn door waardoor mijn lijn vrij komt. Harde kopbonken en een run naar d ehoofdstroming verraden dat het wederom een dikke barbeel is. Omdat nu de paraplu in de weg staat besluit ik op de kop van de krib te blijven, maar dat had ik beter niet kunnen doen want de barbeel weet zich vast te zwemmen. &%$^*#,... ik open de vrijloop en laat de hengel zakken. Ik voel de barbeel aan de korf trekken maar komt niet los. Ik trek de lijn strak en zie de bonken op de top en na 5 minuten is er nog steeds geen beweging in de korf te krijgen en het bonken is ook opgehouden. Ik besluit om een grote steen naast de lijn te werpen, het duurt even maar dan raakt de steen w.s. de bodem want ik voel de barbeel plots een harde ruk aan de korf geven en het hele spul komt los. Ik terg de montage en hengel tot het uiterste en takel de barbeel over de stenen naar boven. Dan komt de barbeel aan de oppervlakte en mag daar de strijd verder voort zetten.

Een grote rugvin snijd door het water met daarachter een grote kolk en de meters lijn vliegen van de spoel. De barbeel probeert uit alle macht naar beneden te duiken maar ik weet deze te stoppen. Na een spectaculaire drill geeft de barbeel zich gewonnen en kan ze worden geschept. We zien dat er weer een dikke barbeel in het net ligt. Ik onthaak haar daar en mag ze even rustig bijkomen van deze strijd.

Na het bijkomen gaat ze mee naar de onthakingsmat

en gaat ze op de meetplank en daarna weer met mij op de foto.

Barbeel 74cm.

Een hele dikke 74cm. barbeeldame heeft ons getrakteerd op een spetterende drill. Ik geniet met volle teugen, dit is barbeel vissen op z'n best. Mooie aantallen en grootte van de barbeel, Fantastisch !!

Nadat de lijnen weer zijn beaasd en ingeworpen is het al snel weer tijd om op te gaan ruimen en tijdens het opruimen weet een 2e dikke vloermat van een brasem de pellet te vinden.

Deze wordt snel aan de waterkant onthaakt en de spullen ingepakt.

Joeri en ik genieten nog even lekker na van deze ochtend tijdens de rit naar huis, en ik geniet nog extra na van het weekend, want wat een vangsten zijn er weer gedaan. Heerlijk gewoon.

Hierdoor kan ik er weer een week tegen aan. Op naar het volgende weekend.

Ronald & Joeri.

Overige vangsten :

Dat het seizoen nu echt gaat beginnen is wel duidelijk, van alle kanten komen er vangstmeldingen binnen en worden er prachtige barbelen gevangen. Gemiddeld zo'n 2 tot 5 stuks per sessie en dat is zeker goed te noemen. Helaas zitten er ook een paar blanco's tussen, maar die meldingen komen dan ook van buffelaars die het bij de verlaagde kribben proberen vanaf de kant.

Goedendag Ronald

We zijn al een tijdje op barbeel aan het vissen zoals je weet. We blijven proberen om bij de verlaagde kribben barbeel te vangen al valt dat niet mee. Door de waterdruk vissen we vaak met zeelood van 200 gram met ankers. Het vuil in het water blijft dan op de lijn steken en binnen een paar minuten staat je hengel helemaal krom. Jouw tip om de hengeltop in het water te steken om de lijn volledig over de bodem te leggen werkt prima want hierdoor heb je minder waterdruk of vuil op de lijn. Helaas is het afgelopen maand niet gelukt daar een barbeel of andere vis te vangen maar blijven het proberen.

Gert & Andries

Hoi Gert en Andries.

Ik ben blij om te horen dat het met de hengeltoppen onder water leggen wel beter werkt om zo de lijndruk en vuilafzetting tegen te gaan. Dat is mijn ervaring geweest toen ik aan het experimenteren ben geweest bij de verlaagde kribben. Ik hoop dat er toch nog we een barbeel gevangen gaat worden en dat de waterstand nu eens een keertje flink gaat zakken, want dan kun je weer vanaf de krib zelf vissen.

Bedankt voor je terugkoppeling.