paris

Bijzonder weekje vissen

De afgelopen 2 weken bestonden voornamelijk uit trial en error. Regelmatig vangen zat er niet meer in en mocht je blij zijn met elke barbeel die op de kant kwam. Vaste stekken lieten het keihard afweten. De lage waterstand en hoge watertemperatuur zorgde er voor dat de barbeel geen zin had om zich in te spannen en werden er sporadisch enkele barbelen gevangen. Niet gek ook, want ga maar na dat wanneer het buiten 30 graden is voor ons, wij ons ook niet zwaar inspannen en puffen we het zweet uit. Voor een vis is 22 graden warm water niet anders. Warm water bevat minder zuurstof en vissen zijn koudbloedige dieren. Die ervaren dus precies hetzelfde als ons en zulen bij warmer water minder actief zijn.

Stabiel :

De waterstand is al enkele weken stabiel, de doorvoer is matig met zo'n 1200 tot 1400m3 per seconde zelfs langzaam. De verlaagde kribben liggen al weken boven water en hopelijk blijft dat zo, want nu worden stekken weer toegankelijk die eerder al goed barbeel opleverde.

De vangsten die ik boek zijn toch redelijk. Gemiddeld 1 á 2 en iedere keer had ik er meerdere kribben voor nodig, ofwel kribhoppend op zoek naar de barbeel.

Stijging / Daling :

De weersomstandigheden zijn aan het veranderen, overdag een graadje of 20 en langzaam daalde de temperatuur van het water en stijgde het 30cm. en daarmee ook de barbeelvangsten. 1 tot 3 stuks van mooi formaat.

Fluor Carbon v.s. Dyneema onderlijnen :

2 weken geleden kwam ik er dus achter dat ik volhardend als ik ben, steevast met dyneema onderlijnen vis, maar door het heldere water en lage waterstand er achter kwam dat de dyneema onderlijnen duidelijk zichtbaar waren op de bodem en de fluor carbon niet. Ik ging de afgelopen 2 weken dus aan de slag met de fluor carbon en niet zomaar een lijntje, nee ook hier moest het voor mij aan de hoogste kwaliteit voldoen. Een bezoekje aan Hertog in Veenendaal leverde me deze lijn.

Ik wilde een dunne lijn met hoge trekkracht en door diverse merken even te proberen op een steen kwam ik uit bij deze lijn. De Elite Aksioma. 25/100 met een trekkracht van maar liefst 7 kilo. Lekker schuurvast en een stukje overcapaciteit qua trekkracht.

Thuis aangekomen ging ik direct een aantal onderlijnen maken en voerde meteen enkele testjes uit zoals de daadwerkelijke trekkracht. Nou, die is dik in orde kan ik u wel zeggen. Ik pak een onderlijn, zet een ijzeren pin in de bankschroef, sla de haak er omheen en in het lusje doe ik de weger en begin er langzaam aan te trekken. De lijn rekt niet zo heel veel over een lengte van 100cm. en uiteindelijk knapt de lijn bij een trekkracht van 5,2kg. op de knoop bij het lusje. WoW,... da's best veel en geeft een goed gevoel.

Vissen met de nieuwe onderlijnen :

Ik gebruik nog wel dyneema hoofdlijn, de powergum "new style" er aan en dan de fluor carbon onderlijn. Op 1 hengel de fluor carbon en op de andere de dyneema onderlijn. Ik werp de lijnen in en binnen 10 minuten is het raak. De hengeltop knalt naar beneden en ik start de drill. Onwennig en onzeker drill ik de barbeel. Het vertrouwen met fluor carbon onderlijnen moet groeien en ik zet de slip van de molen bijna volledig los en houd de vinger op de spoel. Ik laat de barbeel lijn nemen en voorzichtig ga ik druk uitoefenen op de lijn. Hoe ver kan ik gaan ? Met mijn vertrouwde dyneema onderlijnen was het duidelijk, maar ik moet het toch proberen nietwaar ? Ik verhoog de druk op de lijn nog meer en uiteindelijk gaat de hengel krom tot in het handvat. De lijn houd het nog steeds en dankzij de powergum en parabolische hengel worden de harde kopbonken perfect opgevangen. Niet veel later komt er een barbeel aan de oppervlakte. Een prachtige 60+ barbeel glijd in het net. Ik vang nog een aantal barbelen en krijg steeds meer gevoel in de nieuwe onderlijnen. Ook merk ik dat ik op de dyneema onderlijn geen stootje krijg, ook al werp ik om en om op dezelfde plek. Zou het dan toch waar zijn vraag ik mezelf,....?. Uiteindelijk vang ik alleen barbeel op de fluor carbon onderlijn en wissel ik de dyneema onderlijn om voor fluor carbon. Ik vis nu op beide hengels met fluor carbon onderlijnen en daarmee lopen de vangsten ook weer op. Test geslaagd en weer een nieuwe uitdaging overwonnen.

Engels bezoek :

Enige tijd geleden had ik al een aantal engelsen op bezoek waar ik samen mee heb gevist op brasem. In GB is het bijna niet te doen om op brasem te vissen omdat veel water commercieeel en/of privebezit is. Er is een hoog karperbestand en hier in Nederland is de brasem een vis die door witvissers graag gevangen wordt. Uiteindelijk werd er flink gevangen en dat ging als een lopend vuurtje door de selecte groep brasemvissers in engeland.

Bill en Roger waren hier in Juli al geweest en nu waren ze terug voor 1 week aangevuld met Henry. Een weekje vissen in de regio is wat ze wilde. Gelukkig voor hun was ik deze week ook vrij en nam ik ze mee op sleep en al snel kwamen ze er achter dat de Waal net als bij mij met stip op nummer 1 staat. Ze hadden al ervaring met de IJssel bij Zwolle, maar de Waal was toch net ff iets anders dan ze hadden ingeschat.

Afstandwerpen viel zwaar voor de mannen, het materiaal was wel zwaar genoeg 80mtr. uitwerpen was geen probleem, maar weer indraaien door te kleine molens werd deze "oudjes" al snel te veel. Zeker als elke inworp binnen een paar minuten al een vangst opleverde. Ik besloot ze mee te nemen naar de krib en dan stroomopwaarts te vissen. Nu hoefden ze niet ver te werpen en vingen nog net zo veel brasem als ze maar wilden.

Ik zat aan de andere kant van de krib te vissen op barbeel en ving er 3. Dat had de aandacht van Roger getrokken en vroeg me of hij ook op de barbeel kon vissen. Geen probleem zei ik en gingen we later in de week samen op barbeel.

Waanzinnig :

Roger en ik gingen op de krib voor barbeel, Bill en Henri aan de andere kant op brasem. Het duurde niet lang en kreeg Roger een hengel in zijn handen gedrukt met aan de andere kant een barbeel. Niet veel later kon hij zijn eerste Waalbarbeel landen.

63cm barbeel voor Roger

De aanbeet, de gierende beetrunner, de drill in de sterke stroming was overweldigend voor hem. Roger, niet geheel onbekend met barbeel, wist niet wat hem overkwam en was dolblij en erg onder de indruk van dit geweld op zulk groot water. En dan wordt ik zelfs nog verrast in deze sessie. De aanbeten zijn snoeihard, elke aanbeet is een knaller en krijgen de hengels en molens het zwaar te verduren. De slipringen van de beetrunner worden geslepen, maar de Balzer 9600 BR molens geven geen krimp en laten het allemaal gebeuren.

De Balzer 9600 BR molens zijn echte werkpaarden

Roger krijgt vandaag de vuurdoop, valt met zijn neus in de boter, de kat op het spek gebonden, you'll name it,.... want wat een spektakel vandaag, de barbelen zijn los,.... en hoe !

De ene aanbeet na de andere volgt en de lijn lag nog maar amper in het water waarna binnen een paar minuten de aanbeet al weer volgde. Tot 2 keer toe zelfs op 2 lijnen tegelijk beet en staan Roger en ik naast elkaar barbeel te drillen en Bill de helpende hand bied om de barbelen te landen.

64 en 67cm barbeel.

Uiteraard ook samen op de foto en konden we allebij ons plezier niet verbergen.

Breed lachend, wie zou dat niet hebben met zulke vangsten.

Ik was blij met de aankoop van het Korum barbeel landingsnet, deze is lekker groot, rubber coating en grove mazen waardoor de barbeel goed in de stroming bij kan komen. Nu kon ik allebei de barbelen tegelijk terug zetten en ze eerst even bij laten komen.

Barbelen terugzetten

Ik geniet van elke minuut op deze dag, dit wordt een sessie om te koesteren zeg ik nog tegen Roger. Dit is geen standaard barbeeldagje met deze aantallen. Zeker niet na de afgelopen 2 maanden dat de vangsten niet echt lekker liepen. Ik was nog niet klaar met vertellen en daar knalde al weer een top naar beneden en een gierende beetrunner.

64cm barbeel

Barbeel nummer 9 voor vandaag, wat een dag,.... Roger begint al aardig te puffen en te zweten van al die aktie, gelukkig (eigenlijk niet) werdt het geleidelijk rustiger met de aanbeten. Er zat meer tijd tussen en konden we even op adem komen. De zon kwam steeds hoger aan de hemel en ging ik maar eens de parasol opzetten. Tijdens het opzetten hoor ik achter me een beetrunner gieren,...tssss het zal eens niet zo zijn. Een klein keffertje ging er als een speer vandoor. Deze rakker wordt snel onthaakt en direct teruggezet. Tijdens het terugzetten loopt Roger al weer naar zijn hengel en ook hij kan weer aan de bak. Een mooie 56cm barbeel.

Het is echt niet te geloven wat er vandaag gebeurde, 11 barbelen van 33 tot 67cm, niet één knabbelaanbeetje maar gewoon ouderwest snoeiharde aanbeten, gierende beetrunners en spectaculaire drill's. De barbelen die we vangen zijn moddervet, zelfs een barbeel van 50cm. voelt aan als een dikke 65'er, ze leveren een strijd die ongekend is. wat een dag,... een dag die Roger en ik nog lang zullen onthouden.

De Robin Red en de M&M barbeelpellet zijn favoriet vandaag. Roger had nog wat ander aas geprobeerd, maar dat had geen resultaat. Terug naar de pellets en het was meteen raak. Net na de middag wordt het stil, Roger besluit om aande andere kant van de krib op brasem te gaan vissen en ik besluit om in te pakken en de barbque voor te gaan bereiden. 's Avonds na het vissen kwamen Bill, Roger en Henry bij mij thuis en gingen we onder het genot van een stukje vlees en drankje napraten.

Allemaal wachten op het eerste stukje vlees

De engelsen heren zijn onder de indruk van al dat Waalgeweld, 100kg. brasem in amper een paar uurtjes vangen, ze zijn erg blij en ook blij dat ik ze in de omgeving diverse wateren laat bevissen. Match, vaste stok, feederen en vissen met de pen. De Waal, Linge, Amsterdam Rijnkanaal en Nederrijn worden verkend. Uiteindelijk weten ook de heren dat de Waal een dynamische rivier is waar je je heel snel thuisvoelt.

Dit is dan ook het water waar we het meeste zullen vissen. Ik heb er geen problemen mee want ik kan heerlijk genieten van al die vangsten. Hun vissen op de brasem stroomopwaarts en ik aan de andere kant op barbeel.

Barbeel UK :

Ondertussen heeft Roger contact opgenomen met zijn vriend Mark. Ook een barbeelcrack die al diverse grote barbelen heeft gevangen. Mark mailt me een paar foto's van zijn vangsten en die zijn echt niet misselijk te noemen. Een dikke 16Lbs barbeel bijvoorbeeld.

Omdat er in engeland op gewicht wordt gevangen, is het moeilijk in te schatten welke lengte de barbeel heeft, maar dat dit een grote barbeel is, is zeker. En 16Lbs, 12 Oz is toch een aardig gewicht. Omgerekend toch een dikke 7,3kg. en dan heb je toch echt een serieuze barbeel in je handen.

De uitnodiging om volgend jaar naar engeland te komen kan ik dan ook niet afslaan en ga volgend jaar dus naar engeland toe om samen met Roger en Mark daar de barbeel achter de schubben te zitten.

Nieuwe dag, nieuwe kansen :

Omdat de heren graag op brasem willen vissen verblijven we wederom aan de Waal. Ik besluit om weer op de barbeel te gaan en de heren gaan voor de brasem. Als we arriveren is de Waal in een deken van mist gehuld en samen zeggen we hetzelfde, wat is dit mooi. Maar het duurt helaas niet lang, want de zon zorgt er voor dat de mist snel verdwijnt. Het water is zo'n 40cm gestegen en er staat een flinke stroming. De stroomnaad ligt perfect en er kunnen weer zware korven ingezet gaan worden.

Ik heb de lijn ingeworpen en deze ligt er amper 2 minuten in en staat de top van de Zammataro al te stuiteren. Helaas weet deze barbeel de Fluor Carbon onderlijn kapot te trekken omdat ik de beetrunner vergeet open te zetten. Ik werp de 2e lijn in en herstel de onderlijn aan de 1e lijn. Het duurt niet lang of de volgende aanbeet dient zich aan en is er weer één uit het boekje. De hengeltop knalt met een poeier naar beneden en de beetrunner gilt het uit. De barbeel duikt diep de hoofdstroming in en ik moet alle zeilen bijzetten om de barbeel daar weer uit te krijgen. Omdat de barbeel vanuit de hoofdstroming weer naar binnen komt had ik niet in de gaten dat mijn andere lijn in de weg lag en de barbeel zwemt er dwars doorheen en komt vervolgens vast te zitten doordat het lood van de andere lijn tussen de stenen wordt getrokken. Ik zie een schim aan de oppervlakte verschijnen en het is echt een grote barbeel, dik in de 70cm. maar de druk op de lijn is te groot en breekt. &^#$%^klinkt het op de krib. Ik monteer weer nieuwe montages aan de lijnen en werp ze weer in. Dan krijgt de Zammy 1 weer een flinke opdoffer en kan ik niet veel later een barbeel landen.

Een 55cm barbeel die weer voor een spectaculaire aanbeet zorgde.

De aanbeten zijn werkelijk snoeihard en de barbelen die op de kant komen zjin allemaal moddervet zodat zelfs een kleine barbeel voor het nodige spektakel zorgt. Dan komt er weer een aanbeet uit het boekje en weet deze zich vast te zwemmen op een plek waar ik het niet verwacht omdat ze zich daar nooit vastzwemmen. helaas deze wordt gelost en komt er alleen een lege onderlijn naar boven. Tijdens het indraaien van mijn andere lijn kom ik ook vast te zitten ??? what the f*ck,... ! en ik zie een andere lijn in mijn lijn zitten. Een stuk nylon lijn van ongeveer 60/100 trek ik mee naar boven en ik trek er aan. Vervolgens komt er zo'n 30 meter lijn mee en aan het einde een paternoster en een stuk lood van 150gr. Fijn,..... ik rol het op en gooi het in een plastic tas en bedenk me welke idioot met zulk materiaal gaat vissen. Affijn, het is nu weg en kom dan ook niet meer vast te zitten, want de volgende barbeel is al weer op de kant. Een mooie 64cm barbeel.

Zo af en toe ga ik even bij de engelse heren aan de andere kant van de krib kijken en drinken we gezamelijk een kopje thee/koffie. Plots roept Bill dat mijn hengel staat te stuiteren. Ik ren naar de hengel en niet veel later glijd er een mooie 50+ barbeel in het net. Ik onthaak deze direct en zet hem meteen weer terug en kan meteen mijn andere hengel pakken, want ook daar een flinke run. Ook dit is weer een mooie 50+ barbeel. Het is weer feest zeg ik tegen de mannen. Ik werp de lijnen weer in en ga weer naar de koffie, helaas ik krijg niet de kans, want daar stuitert de top al weer. Dit keer een 40+ barbeel. WoW,... 3 barbelen in amper 10 minuten, mijn dag kan al niet meer stuk en dan krijg ik eindelijk de kans om even te genieten van m'n bakkie pleur.

De engelsen hebben ook de dag van hun leven en draaien de ene naar de andere brasem op de kant. Ook dit zijn flinke lappen, allemaal gemiddeld tussen de 50 en 60cm. Ze genieten van elke brasem en ik geniet van elke barbeel en zo genieten we allemaal van geweldige vangsten.

Het duurt weer even voordat er leven in de brouwerij komt, ik werp nog wat extra voerballen in het water en na ongeveer een half uur staat de Zammy 2 te stuiteren. Een heftige drill met harde kopbonken en uiteindelijk glijd de barbeel in het net.

Barbeel 64cm.

Een prachtige 64cm barbeel trakteerde me weer op een waanzinnige drill. Tijdens het meten en foto's maken hoor ik de andere molen gieren,... dam'n,...'t zal ook eens niet waar zijn. Bill is zo vriendelijk om de barbeel terug te zetten en sta ik met de Zammy 1 weer een barbeel te drillen en wordt door Bill geschept.

Barbeel 65cm

Wederom een dikke barbeel en deze is 65cm. Wauw !,... wat een heerlijke sessie is dit en deze vangsten doen me de missers en vastzwemmers vergeten. 10 aanbeten, 7 barbelen op de kant en ook deze sessie kan in de boeken.

Afscheid :

Dan komt er een einde aan de dag wegens andere verplichtingen. Voor de engelsmannen is het ook hun laatste dag en blijven nog een paar uurtjes door vissen. We nemen afscheid van elkaar en bedanken elkaar voor deze geweldige week waarin er dik 450kg. aan brasem is gevangen en 21 barbelen.

v.l.n.r. Roger, Henry, Bill

I've realy enjoyed your company and many thanks for all sharings. Good luck and see you soon.

Bill heeft de aantallen bijgehouden van hun vangsten :

• First day on Waal. Roger 21 Bream and 1 Barbel Henry 19 Bream Bill 37 Bream
  • Second day on Waal. Roger 12 Bream and 3 Barbel Henry 30 Bream Bill 44 Bream
  • Third day on Waal. Roger 20 Bream Henry 28 Bream Bill 50 Bream

Grand total of 264 Bream this is more than we ever dreamed of and you helped us do it!!!!!!

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Overige vangsten :

Vanuit meerdere hoeken komen meldingen van vangsten binnen. De gestegen waterstand en dalende watertemperatuur dragen daar zeker aan bij. In slechts een paar dagen steeg het water met 1 meter en dat was direct te merken in de stroming. Waar ik eerder korven van 60gr. in kon zetten, had ik nu ruim het dubbele nodig om in de stroomnaad te blijven. Helaas gaat het water en temperatuur ook weer snel dalen dus profiteer er van zolang je kunt want de barbeel gaat zich opmaken voor de komende winter.