Wat een fantastische week

Afgelopen week weer een fantastische week gehad met mijn engelse vrienden.

Vorig jaar was het al een feest en ook dit jaar leefden we er weer helemaal naar toe om elkaar weer te ontmoeten. Maanden vóórdat Bill, Trevor en David kwamen was er intensief mail verkeer over hoe de condities zouden zijn als ze naar Nederland zouden komen. Met name de waterstanden en de vangsten op de Waal waren belangrijk. Even een korte terugblik. Bill kwam vorig jaar naar Nederland en heeft eerder in andere wateren gevist, maar nog nooit de Waal. Nadat hij met mij mee was gegaan en zich werkelijk suf heeft gevangen en zijn vriend Roger de dag van zijn leven beleefde met de vangst van barbelen, heeft ook hij de Waal in zijn hart gesloten. Samen met zijn vrienden komt hij elk jaar naar Nederland, helaas kon Roger er deze keer niet bij zijn, maar zal later dit jaar van de partij zijn.

Aankomst :

Op vrijdag 17 Mei kwamen ze aan in Nederland en zijn ze al helemaal voorbereid om te gaan vissen op de Waal. Ze hebben geluk, want de waterstand in de Waal is redelijk hoog. Al weken van te voren houd ik angstvallig de waterstanden in de gaten en gelukkig voor ons kunnen we er vissen. Mijn voorstel om ander water te bevissen wordt afgedaan met een blik die duizend woorden spreken, het wordt dus de Waal, ha ha ha.

Vissen :

Zaterdag ochtend sta ik om 8:00u bij de heren voor de deur en vertrekken we na een kopje "english tea" naar de waterkant. Al snel hadden we de spullen opgezet en konden we gaan vissen. Omdat ik de week voordat ze kwamen goed had gevangen op de linge, dacht ik er goed aan te doen om daar te beginnen. Voor mij begon het goed met een dikke brasem en dat was ook meteen alles.

Om 12:00u besloten we in te pakken en naar de Waal te gaan.

Na een uurtje inpakken, rit naar de Waal en weer opbouwen verdwenen de eerste lijnen in de Waal en binnen en no-time kwamen de eerste brasems al op de kant. Ik genoot er net zo veel van als hun en omdat de kribben nog niet begaanbaar waren een prima alternatief voor het vissen op barbeel. Een leuke start van de visvakantie.

Volgende dag :

De waterstand was ver genoeg gezakt dat er weer veilig vanaf de kribben kon worden gevist. Na een dagje "long casting" een welkome verandering. Van al dat afstandwerpen wordt je echt moe en al je spieren doen zeer als je zo vaak 80 meter moet werpen met 125gr. ankerkorven en weer in moet draaien met aan de andere kant een sterke rivierbrasem of winde er aan.

En wederom worden er weer dikke lappen van brasem gevangen. Ik maakte van de situatie gebruik om de barbeel achter de schubben aan te gaan. Ondertussen hebben we de grootste lol op de krib, de vangsten zijn overweldigend voor de heren. Later in de ochtend genieten we samen van een heerlijk kopje koffie en thee. Ik krijg helaas geen tijd om mijn koffie op te drinken, want plots roept Bill dat mijn hengeltop staat te stuiteren. Gelukkig staat de vrijloop open en kan ik de hengel oppakken en drill beginnen. Niet veel later kan ik een prachtige barbeel landen.

55cm barbeel

Helaas bleef het deze dag bij deze barbeel en werd ik regelmatig bezig gehouden door de overheersende brasems in het kribvak. Aan het einde van de dag laat ik een restant voer achter en werp er nog een paar kilo pellets bij om de stek op gang te brengen.

Nieuwe dag :

Het spreekwoord "De kat op het spek binden" was hier wel op zijn plaats, wederom visten we vanaf de krib en werden er weer grote brasems gevangen. Ik zat weer op de barbeel en al snel kreeg ik een aanbeet. Helaas, brasem,.... dam'n. Maar na de 2e worp was het dan toch raak en krijgt de Balzer II een flinke dreun te verwerken en kon ik een barbeel landen.

barbeel 56cm

Even snel op de foto en direct terug het water in. "Well done mate" hoor ik achter mijn paraplu en ik bedank het compliment. De engelsen hadden hun dag met de vele brasems en windes, ik met de barbeel.

Na ongeveer een uur hoor ik Bill achter mij zeggen dat hij een flinke winde heeft gevangen. Aan zijn reactie te horen was dit zeker een flinke en keek ik even over de paraplu. Ik zie een giga dikke winde in zijn net liggen en loop er snel naar toe. Bloody Hell !!!, Bill, je hebt een mega bak van een winde gevangen. Bill had ook door dat hij wel eens zijn PR had gebroken en gingen we de winde maar eens wegen en meten.

63cm en 6.38Lb.

Wat een muil, er past zowaar bijna een tennisbal in.

Een nieuw PR voor Bill en we zijn allemaal superblij voor hem en dat we getuigen zijn van deze vangst.

Gedurende de dag volgen er nog veel brasems en windes. Zo komt er een einde aan wederom een superdag.

Dag 4 :

Stevige wind en flinke regenbuien zorgden er voor dat we deze dag vanaf het strandje gingen vissen. De zware korven en de heavy feeders werden weer voor de dag gehaald en maakten we ons op voor weer een dagje gezonde inspanning. Ik werp eerst 5 grote voerkorven op de stek en zie naast me op zo'n 60 meter een aantal voerballen in het water plonzen. Bill had een voerpult bij zich en schoot zo een flink aantal voerballen het water in. Ik vertelde hem dat ze hier in Nederland verboden zijn en dat het gedoogd wordt, maar een risico loopt dat je alsnog een flinke boete kunt krijgen als je net de verkeerde agent treft. Hij lachte het weg en niet veel later schoot hij voor mij ook een flink aantal ballen van mijn voer er bij. Is toch wel makkelijk, ha ha ha.

Al snel kwamen de aanbeten op gang en werden de eerste brasems al weer gevangen. De ene nog dikker als de andere en genoten we weer van de vele vangsten.

Dat de regen af en toe met bakken uit de hemel kwam deerde ons niet, onverstoorbaar visten we verder.

Omdat de brasem en windes zo goed te vangen waren, besloot ik de mais te vervangen voor de Balzer miniboilie aardbei. Eens kijken of ze dat ook willen hebben en ik werp de montage weer naar de 80 meter. En inderdaad, ook de miniboilie werd gewaardeerd en kon ik er dikke brasems mee landen.

En dan gebeurd het, ik krijg een gigantische poeier op de top en de slip giert een paar keer. Ik schrik me een hoedje en terwijl ik de hengel in mijn handen heb krijg ik nog een flinke dreun te verwerken waarbij de slip een flink aantal meters lijn moest laten gaan. Het schiet door mijn hoofd dat dit wel eens barbeel zou kunnen zijn. De vis blijft lang in de hoofdstroming en ik heb moeite om hem er uit te krijgen. Bill kwam er ondertussen ook bij en ziet dat ik alle zeilen bij moet zetten om deze vis naar de kant te krijgen. Ook besef ik me dat ik met een 8 ponds onderlijn aan het vissen ben en draai de slip nog losser om de montage heel te houden. De powergum, hengeltop en losse slip vangen de zware kopbonken goed op. Zo draai ik een paar meter lijn in en trekt de vis ze er weer vanaf. Ik geniet met volle teugen en verheug me er al op dat dit overduidelijk een barbeel moest zijn. Dan eindelijk na ongeveer 1o minuten weet ik de vis uit de hoofdstroming te krijgen, maar nog steeds ligt de vis op zo'n 70 meter bij me vandaan. De uitgaande stroming zet veel druk op de lijn en de vis maakt er goed gebruik van. Ik krijg hem met geen mogelijkheid dichterbij. Even denk ik er nog over om de krib op te lopen, maar dan neemt de vis een run naar het midden en scheert over de mosselbank. Ai, ai, ai, ik voel dat de ankerkorf regelmatig op de bodem blijft haken en hoop dat alles heel blijft. Doordat de vis nu uit de uitstroom is en richting de instroom gaat kan ik de vis dichter bij de kant krijgen. De stroming neemt de vis nu mee naar waar ik sta en Bill stond al klaar met het schepnet om hem op te vangen.

Hij ziet als eerste een glimp van de vis en roept "it's a carp !" en ik verbaasd ben, dit is meer dan 10 jaar geleden dat een rivierkarper mij het leven zo zuur heeft gemaakt en me 1 uur en 15 minuten bezig heeft gehouden. Maar toen viste ik met veel lichter materiaal, nu was het zaak om de vis gecontroleerd uit te drillen en na een half uur kon de karper dan eindelijk worden geschept. Wauw,.... eerst een kleine teleurstelling dat het geen barbeel was, maar al snel maakte dat plaats voor blijdschap. wat een vangst.

Ik pak snel de onthakingsmat en camera terwijl Bill de karper onthaakt in het net in het water. Dan gaat de karper op de meetplank en wordt hij gewogen.

Wat een beauty

74cm en 14 pond brute rivierpower.

Ik ben door het dolle, wat een vangst en vraag Bill om veel foto's te maken, want dit zijn ook weer die momenten die je niet vaak meemaakt. Na de fotoshoot gaat de karper weer terug in zijn element. Wederom genieten we allemaal van deze vangst en gaan we weer verder met het vangen van brasems en windes. Met name die laatste leken na de middag in grote getalen aanwezig te zijn. De ene naar de andere werd gevangen. Het was echt Winde tijd. Zeker geen straf, want er zaten wederom dikke bakken bij.

Trevor met een dikke winde van 55cm.

Davis met een prachtige Winde.

Bill met een 54cm Winde

En ook ik werd getrakteerd op een flinke bak van 59cm.

Tussendoor werden er ook nog flinke lappen van brasems gevangen en zo kwam er weer een einde aan een spectaculaire dag.

Dag 5 :

Ik had andere verplichtingen en zijn de mannen op pad geweest. Het water in de Waal was weer even flink gestegen, maar ze hebben lekker gevangen. Een flink aantal brasems en windes zijn weer geland en ook deze keer heeft Bill weer een PR voor zichzelf neergezet met de vangst van een dikke voorn en hebben ze een fantastische dag gehad.

Dag 6, de laatste dag :

Er is echt slecht weer voorspeld met zware buien, harde wind en misschien wel een klap onweer. Het water in de Waal was flink gestegen, vissen werd daardoor onmogelijk en zijn we uitgeweken naar het Amsterdam Rijnkanaal. De eerste vangst was zoals gewoonlijk een grondel en dat ging zo even door. Uiteindelijk kregen de brasems en voorns de overhand en vingen we een leuk aantal brasems en voorns. Maar het weer was ook niet om over naar huis te schrijven, regen en hagelbuien met flinke windvlagen en amper 5 graden. Omdat we daar niet op hadden gerekend zaten we zo rond de klok van 11:00u te klappertanden van de kou. Dat was geen doen en besloten we om de spullen in te pakken en nog even na te praten in het logement.

Daarna was het tijd om afscheid te nemen.

Bill, Trevor and Davis, thank you for your company, i enjoyed it very much and see you'll soon.

Bill heeft me nog een mailtje gestuurd met zijn beleving over het vissen in Nederland.

Ronald, I have just done the final count and it as follows: 165 Bream, 29 Ide and 1 Roach Approximate weight Bream 874 Lbs, Ide 108Lbs Roach 2lbs 5oz

The English visit again!

I am happy to say that I came back to fish the Mighty River Waal with two mates of mine who had never fished a river like the Waal before, our week (or part of a week) started off ok all except for me telling everyone the wrong time of our crossing, then getting caught in the traffic in Antwerp but when arrived in Tiel, collected our bait, done our shopping we were ready to meet my very good friend Ronald Van Leeuwen or Mr Barbel as we call him.

Day 1 we all went to small river I think it was called the Linga or something, looked great but only Ronald caught so we quickly moved to the Waal, there we all caught a few nice Bream and that made us all feel better.

Day 2 Back to the Waal where Ronald tried and caught his Barbel and we fished for the Bream & Ide from the Crib, we had a total of 67 Bream and 4 Ide and all went home extremely happy the evening.

Day 3 Back again to the Waal for another great day catching 45 Bream & 3 Ide.

Day 4 Needless to say we wanted more of the Waal but I think the changing weather conditions were catching us out and our catch rate started to drop off, as we only managed 11 Bream & 10 Ide, but we were still happy Anglers.

Day 5 The might Waal was rising and we were still fishing it, during this day we started off with the water still in the river and by the end of the day we were fishing with our feet in 9 inches of water, but we were catching and that's all that mattered, we had 30 Bream, 10 Ide and 1 superb Roach.

Day 6 The Waal was now unfishable and Ronald took us to the Amsterdam Rhine Canal, where we only stayed an hour or so as it was so cold, wet and the hail stone coming down just finished us off, but even in that short time, with Ronald's help we all caught fish but it was really nice to get back to our house and have a nice cup of tea.

Over all the week was superb with Trevor and David both catching Ide, as they had never caught these before and both had caught quality fish of between 4/5 pounds,

Ronald had caught a beautiful Common carp of 14 lbs. and I was fortunate enough to better my personal best of both Ide (6lb 61/2 oz) and Roach (2lb 5oz), so I know we will all be back to fish this wonderful river again. I will be back again in July with my regular fishing mates Roger, Chris and Henry where we will meet up to fish with our good Dutch Friend Ronald who always puts us on the fish.

Cheers Ronald your a true gentleman.