Barbeel actueel 1 t/m 15 Juli 2013

Eindelijk is het dan zo ver. De waterstand is ver genoeg gezakt om vanaf de kribben te kunnen vissen.

Normaal begin ik daar mee in Mei en ga dan kribhoppend op zoek naar de barbeel. Vele kribvakken worden uitgekamt in de hoop dat er barbeel te vangen is. Helaas gooide de hoge waterstand en de kou een hoop roet in het water, want veelal konden we niet op de kribben. Soms lukte het om vanaf halverwege de krib te vissen, maar hoge golven spoelden zo vaak over de krib dat het een levensgevaarlijke onderneming werd om over de spiegelgladde keien te lopen. Een hachelijke onderneming dus en al snel staakte ik mijn "quest for barbel".

Medio Juni wordt al duidelijk dat het tot in Juli zal duren eer we weer op de kribben kunnen. Er zijn slechts 3 stekken waar je met hoog water kunt vissen (met de vispas) en die waren al snel bezet en werd er ook barbeel gevangen. Ik baalde als een stekker dat de hoge waterstand zo lang aanhield, maar hoopte op een goede periode als de waterstand weer op "normaal" peil zou zijn. (9.50mtr. NAP bij Lobith)

Uiteindelijk begin Juli waren er meerdere stekken bereikbaar en ging ik beginen met mijn zoektocht naar de barbeel. Enkele blanco sessies gingen er aan voorbij maar uiteindelijk wist ik barbeel te vinden. Maar de waterstand was maar net laag genoeg om op de kribben te kunnen en bleef het oppassen met de golfslag als er een schip passeerde. Maar rekening houdend met dit kon er in ieder geval worden gevist.

Stek(ken) opbouwen

Met de voorkennis over de stekken, werden die dan ook als eerste bezocht en begon ik voorzichtig de stekken voor te voeren in de hoop de barbeel er op te krijgen en te houden. In de vorige seizoenen duurde het ongeveer 3 tot 4 weken om de stekken op te bouwen, dus alles loopt nu zo'n beetje een maand achter t.o.v. de voorgaande jaren. De stekken werden wat vaker bevist en uiteindelijk kwamen de barbelen op de stek en begon ik te vangen. Yess, eindelijk kon het weer en kreeg ik het barbeelvirus weer onder controle.En dat in de eerste week van mijn quest denk ik dat het weer een prachtig seizoen gaat worden.

Cameraperikelen

De spiegelreflexcamera of eerder gezegd de lens heeft het de afgelopen seizoenen zwaar te verduren gehad. Valpartijen, regen en natuurlijk het veelvuldige gebruik tergen je materiaal. De autofocus van de lens werkte al niet lekker en had de geest gegeven waardoor bijna alle foto's wazig waren. Op het kleine beeldschermpje zagen ze er goed uit, maar thuis op het grote scherm was het echt bagger. Zelfs met al mijn tekenprogramma's was dat niet meer te corrigeren. Dus snel de lens weggebracht naar de reparateur en nu zitten er weer wazige plekken in het midden van de foto's,..... zucht. Toch maar een nieuwe lens aanschaffen denk ik.

om zulke foto's zit ik dus niet echt te springen,........

De lens is weer terug naar de reparateur en inmiddels hersteld. Alles is weer picobello.

Eerste barbelen

De eerste barbelen die worden gevangen zijn gemiddeld 50cm. Hopelijk komen de grotere barbelen later, maar als je na gaat dat de gemiddelde maat van een barbeel 53cm is hoor je mij echt niet klagen. In geval van een barbeel is de spreuk "size doesn't matter" zeker van toepassing, want zelfs een kleine barbeel van 25cm. wist de korf van 150gram van zijn plek te plukken en de beetrunner te laten gieren.

25cm, superpowerrrrrr !!!

De hoge waterstand heeft dit jaar gelukkig geen schade toegebracht aan de bodem, op al mijn stekken ligt nog een dikke laag met grind. Elke keer dat ik de korf binnen haal, zit deze bomvol met fijn grind. De partikels die ik gebruik blijven hier dan ook goed tussen liggen. Het is nu een kwestie van tijd dat de barbeel op de stekken terug blijven komen om al die lekker partikels bestaande uit : hennep, koren, tarwe, mais en 8mm pellets en om het op de bodem te krijgen en een breed smaakspoor aan te leggen gebruik ik de Zammataro barbeelmix. Grote voerballen in de maat sinaasappel verdwenen in het water. Verzwaard met wat grind i.v.m. de hogere waterstand en de voerbal sneller beneden te krijgen en daar al de partikels achter te laten.

English visit

Wederom kwamen mijn engelse vrienden op bezoek. Voor hen weer een ultiem weekje brasems vangen en ik aan de andere kant van de krib op de barbeel vissen. 2 vliegen in één klap dus. Een lang weekend op de krib doorbrengen met fijne en gezellige vrienden als gezelschap is zeker geen straf. Al snel beginnen ze de eerste brasems te landen en hebben de tijd van hun leven.

Bill, Chris en op de achtergrond zit Henry.

Op hun eerste dag al dik in de tientallen aan brasem, dat is wat deze mannen graag willen en kregen.

Aan de andere kant van de krib ging het een stuk rustiger, de barbelen lagen nog niet "dik" op de stek, maar toch wist ik al 4 barbelen en 2 giga brasems te vangen.

Balzer Magna Feeder Ace

Goed gereedschap is het halve werk, dat geldt zeker voor deze 2 prachtige hengels, wat een genot en wat een mega reservepower zit er in deze stokken. In combinatie met de 2 balzer 9600BR molens met een inhaalslag van 100cm. per omwenteling is het zo fijn vissen. Omdat de barbeel nog verspreid in het kribvak ligt moet ik vaak tot ver achterin het kribvak gaan. Een molen met grote inhaalslag is dan wel heel erg fijn. De gevlochten hoofdlijn geeft zelfs op 150mtr. nog steeds elke beweging feilloos weer op de strakke top van de Balzer. Als er dan een aanbeet komt dan is de combinatie van hengel en molen perfect in balans en al snel ligt de barbeel achter de krib. Door de lengte van de hengel en de kracht over de gehele blank kan ik de barbeel uit de stenen houden. Elke uitval richting de stenen kan ik pareren waarbij de parabolische top de korte harde kopbonken heel goed opvangt. Werkelijk een genot om met deze 2 hengels en molens te vissen en te vangen.

Een super duo op de hengelsteun.

Zelfs Joeri was onder de indruk van deze hengels en drilde ook een aantal barbelen.

Geconcentreerd word de barbeel gedrilld

Voorvoeren werkt echt

De vorige dag had ik mijn laatste voer en extra partikels na afloop in het water geworpen in de hoop de barbelen op de stek te houden en met succes. Al snel was lag de eerste barbeel in het net.

Een prachtige 60cm barbeel

Nadat de barbeel terug is gezet beaas ik de lijn weer opnieuw met een pellet en werp de lijn weer in, echter de lijn schiet te vroeg onder mijn vinger vandaan en de montage valt kort achter de krib in het water. Gelukkig net achter de stenen en ik laat de lijn vrij af lopen en laat de stroming de rest doen. Er passeert op dat moment ook een schip en door de zuiging wordt de montage meegenomen. Tijdens het rollen van de korf krijgt de hengeltop een flinke dreun te verwerken en de beetrunner krijgt het even zwaar te verduren. Een flinke aanbeet en een gigantische run. Ik pak de hengel op en klik de vrijloop dicht en vervolgens trok de vis uit alle macht ook nog eens door de slip heen. Wauw, wat een geweld. Ik bedenk me dat dit wel eens een flinke barbeel kan zijn en start de drill. Het duurt even voordat ik grip op de vis kan krijgen, want deze keer lag hij in de keerstroming van het schip wat net passeerde. De Balzer buigt diep door en wordt de montage tot het uiterste getergd.

Dan als de keerstroming weer naar binnen komt, weet ik de vis naar de oppervlakte te krijgen en zien Joeri en ik een eerste glimp van de vis. Hij is groot, maar ik zie geen contouren van barbeel ??? wtf is dat ? Al snel wordt duidelijk dat ik hier niet te maken heb met een barbeel en vervolgens duikt de vis weer naar beneden. De slip laat weer flink wat meters lijn los en kan ik weer opnieuw beginnen met binnendraaien. Zowel de hengel, molen en ik hebben het zwaar, er hangt een behoorlijke vis aan de lijn en die wil maar één ding. Wegwezen en ik wil ook maar één ding,.... vangen !

De strijd wordt uiteindelijk beslist in mijn voordeel en Joeri staat al klaar met het schepnet. Niet veel later glijd de vis in het net en zien we tot onze verbazing een prachitge dikke meerval het net in glijden. Wat een strijd. Joeri en ik geven elkaar een high five en snel onthaak ik de meerval en wordt hij (of zij) gemeten.

75 centimeter

Daarna met mij op de foto.

Brute krachtpatser

Bij het onthaken dacht ik het wel even met de hand te kunnen doen,.... NIET doen dus, dat deed echt zeer aan de vingers. toch maar even het tangetje er bij gepakt, want die minitandjes doen echt wel zeer aan je vingers.

Honderden kleine tandjes

Maar wat een geweldige bijvangst en meteen mijn nieuwe PR.

De meerval wordt weer keurig teruggezet in het water en ga ik de montage weer opnieuw beazen met de pellet. Dit keer gaat de worp beter en komt deze in de juiste nering te liggen.

De nering ligt door de waterstand ver naar buiten en heb ik op beide montages een korf nodig van 150gr. om in de stroomnaad te blijven. Na ongeveer 20 minuten is er weer beweging op de top. Dan maakt de top een flinke zwieper naar beneden en giert de vrijloop alsof het zijn lieve lust is. Yessss, we kunnen weer zeg ik tegen Joeri en druk meteen de hengel in zijn handen. Na een flinke drill komt de barbeel aan de oppervlakte en glijd in het net.

Wederom een prachtige 60cm. barbeel

Na de lijn weer te hebben ingeworpen is de andere Balzer aan de beurt. Kleine tikken gaan over in een korte krachtige run. Ik pak de hengel en na een zeer korte drill kon er een 45cm. barbeel worden geland. Ik onthaak deze in het net, even op de meetplank en meteen weer terug het water in.

Het duurde even voordat er weer aktie was, maar er volgde weer een aanbeet uit het boekje, 3 korte tikken gevolgd door een knallende hengeltop en een gierende beetrunner.

Ook hier een korte drill en glijd er weer een prachtige barbeel in het net. Deze is een flink stuk groter en op de meetplank is deze barbeel 62cm.

62cm barbeelbeauty

Het voorvoeren begint effect te krijgen, waar ik ze eerder ver weg moest zoeken kan ik nu al weer korter achter de krib vissen en vangen.

Wederom een succesvolle ochtend met 4 barbelen en weer laat ik restant voer en partikels achter voor de volgende dag.

Dag 3 :

Dat de rivier per dag zo verschillend kan zijn weet ik al jaren. Zo staan Joeri en ik om 7:00u op de kop van de krib. De stroomnaad ligt nog verder naar buiten en er is amper stroming. Ik begin met een 125grams korf en deze blijft liggen waar hij ligt. Hm,... dan maar 80gram korven er aan en deze rolden wel in de stroming. pfff, wat een verschil met gisteren.

De eerste aanbeet laat niet lang op zich wachten, een flinke poeier op de top gevolgd door een prachtige run. De vis duikt de diepte in en de Balzer buigt diep door. Maar de barbeel is geen partij voor de krachtige hengel en molen en al snel glijd de barbeel in het net.

Nadat deze in het net is onthaakt, mag de barbeel even bijkomen van de strijd en gaat ze op de meetplank en samen met mij op de foto.

64cm Waalbarbeel beauty

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

EXTRA AANDACHTSPUNT !!!!!!

De watertemperatuur is momenteel al boven de 20 graden en dan komt er weer een aandachtspunt bij.

Hoe hoger de watertemperatuur, hoe lager het zuurstofgehalte.

Een barbeel die net een flinke strijd heeft geleverd zal daarna meer tijd nodig hebben om weer bij te komen. Het beste is om de barbeel snel te drillen en te landen. Dan in het net te onthaken en hem/haar daar weer even op adem laten komen voordat je hem/haar op de mat legt. Let er dan op dat er voldoende water door de kieuwen stroomt. Ook de onthakingsmat niet in de volle zon laten liggen, maar vouw hem dubbel of draai hem om. Iedereen weet hoe heet een auto wordt en leg je hand er maar eens op, dan weet je meteen dat een barbeel (en elke andere vissoort) het niet zal waarderen als je deze zo op een gloeiend hete onthakingsmat legt.

Terugzetten van de barbeel zul je nu ook wat meer aandacht moeten geven, zet hem terug met de hand en niet in het net. De barbeel is daar zo gevoelig voor en je moet niet raar opkijken als je zomaar 15 tot 30 minuten met een barbeel in je handen aan de waterkant zit. Met name grotere barbelen hebben daar last van.

Extra aandacht bij het terugzetten

Dat is dan ook de reden dat ik de barbelen zo snel mogelijk in het net wil hebben en worden gecontroleerd gedrilld zodat het geen takelwerk wordt.

Nadat ik de barbeel veilig heb teruggezet en binnen een paar minuten weg zie zwemmen ga ik weer verder, maar doordat de stroming zo veranderlijk was, was het bijna niet te doen om de montage op de juiste plek te houden. Dan stroomde het weer snel, dan weer langzaam, dan lag de stroomnaad ver naar buiten en dan weer helemaal naar binnen, pfffff. Uiteindelijk weet ik nog 5 brasems er bij te vangen en komt er een einde aan mijn lange weekendje vissen samen met mijn engelse vrienden Bill, Roger, Henry en Chris.

Zij blijven nog een weekje langer en ik ga weer aan het werk en zal dan in de avond uurtjes aanschuiven bij deze brasem (vis)liefhebbers. Dan zal ook bekend worden hoeveel vissen ze hebben gevangen, maar in het weekend dat ik bij ze was liepen de aantallen al dik in de tientallen, dus dat zit wel goed.

Vooruitzichten :

De stek die ik het weekend heb bevist heeft potentie, maar het zal nog zeker een paar weken duren voordat ik de barbeel echt op de stek kan houden met voorvoeren. Daarnaast zal ik ook andere stekken gaan voorvoeren want ik zet niet alles in op één stek i.v.m. de welbekende stekkenjagers. Maar dat er barbeel gevangen wordt moge duidelijk zijn, in dit weekend 9 barbelen in het net gehad en een prachtige bijvangst van een meerval. Mijn hengels, molens, voer, aas, techniek en tactiek zijn allemaal dik voor elkaar dus laat het maar wederom een prachtig barbeelseizoen worden.

Overige vangsten :

Nu veel kribben bereikbaar zijn wordt er ook meer gevist, de vangstmeldingen lopen nogal uiteen, op de ene stek val je met je neus in de boter en op andere stekken wordt nog geblankt. De lange koudeperiode en hoge waterstand heeft flink roet in het water gegooid en de natuur is zich nu aan het herstellen. De vangsten zullen hierdoor wel wat onregelmatig zijn, maar als er gevangen wordt, dan wordt je geduld zeker beloond door de vangst van een prachtige barbeel of barbelen. En nogmaals, "size doesn't matter", elke barbeel is er één en zal je trakteren op een spetterende drill. Daarnaast is het ook zo dat je van een stek na 1 of 2x vissen niet kunt zeggen of deze potentie heeft of niet. Dat is afgelopen weekend wel weer gebleken. 2 dagen vang ik er 4, de derde dag maar 1 en kan de volgende dag wel weer 4 of meer zijn. Dan heb je ook nog de bijtmomenten, vis je er 's morgens en je vangt er niks, best kans dat ze er 's avonds wel liggen. Dus probeer op een stek op verschillende tijden/dagen te vissen als je er niets vangt. Ik weet dat het makkelijk klinkt, zeker als je van ver moet komen. Dan wil je juist graag vangen. Helaas is de tijd van simpelweg een blokje kaas en bonk lood ver weg en zal men technischer en tactischer te werk moeten gaan om de barbeel te strikken.

Ik zeg, trek er op uit en ga gewoon lekker op barbeel vissen en geniet van het vissen en als bijzaak het vangen.

Voor degene die gaan, succes en strakke lijnen.