Snelle barbeelsessies

Door allerlei oorzaken heb ik dit jaar minder uren gevist dan de jaren er voor. Ik moest mijn prioriteiten anders in gaan delen waardoor het vissen bijna op de laatste plaats kwam te staan. Ik viste tussendoor wel een beetje allround en dat beviel me eigenlijk wel goed. Te goed, want het gemak van je auto achter je kont neerzetten en vissen begon steeds meer te bevallen. Geen gesjouw met een volledige bepakking door de uiterwaarden en ruwe stenen op de krib.

Effectief vissen :

In de weinige tijd die ik had wilde ik dan ook zo effectief mogelijk vissen. Soms had ik maar 3 uurtjes te gaan en om die uurtjes zo effectief mogelijk te benutten viel ik terug op de jaren van ervaring en het bijhouden van elke vangst zodat ik de meeste kans had op barbeelvangsten als ik ging. Dat verliep redelijk goed, slechts een paar sessies werd er geblankt, maar ook leuk gevangen gezien de omstandigheden. De langdurige koude periode en hoge waterstanden gooiden vaak aardig wat roet in de Waal waardoor er niet kon worden gevist. Noodgedwongen week ik dan uit naar binnenwater en trok ik er op uit met de feeder.

De vangstmeldingen vanaf de grote rivieren waren dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Er werd ontzettend veel geblankt waardoor vele vissers het af lieten weten en slecht een handjevol "diehards" stug door bleven vissen en uiteindelijk ook beloond werden met prachtige vangsten.

Motivatie / Inspiratie :

Nu na een lange periode van andere prioriteiten kan ik deze gelukkig weer bijstellen en komt het vissen weer een paar trede's hoger.

De week naar Engeland heeft me daarbij goed geholpen om me weer op scherp te zetten. Ik werd weer eens uitgedaagd om een barbeel te vangen. Jammergenoeg was het beeld van vangsten in Engeland niet veel anders dan in Nederland. Er werd matig gevangen, maar juist dan is het de uitdaging om toch een vis te vangen en niet de handoek in de ring te gooien. Uiteindelijk kon ik toch 3 prachtige vissen vangen.

Minder gevangen of gevist ? :

In mijn hoofd blijft het malen. Waarom wordt er zo slecht gevangen, ligt er inderdaad minder vis dit jaar of wordt er minder gevist ? Natuurlijk zijn er diverse redenen te bedenken, maar veel er van zijn niet op feiten berust. In de week dat mijn Engelse vrienden hier waren, hebben ze geweldig gevangen, elke dag tientallen kilo's aan brasem en enkele specimen vissen er bij zoals karper en meerval. Er ligt dus wel voldoende vis, maar zoals ik al zei, echte feiten zullen we nooit te weten komen.

Invloed :

Uiteraard ben ik me er wel van bewust dat veel vissers op websites en forums kijken naar wat er wordt gevangen. Wordt er slecht of goed gevangen is vraag nummer 1. Mijn antwoord is steevast, niet vissen is zowiezo een leeg netje, dus altijd gaan. Laat je daardoor dus niet van de wijs brengen, maar geniet van het vissen en elke barbeel is er één, Klein of groot, size doesn't matter als je beseft dat zelfs een 25cm barbeel een ankerkorf van 125gram van z'n plek trekt en door de beetrunner gaat.

Zelfs een 25cm. barbeel tovert een lach op mijn gezicht vanwege zijn ongekende kracht.

Drukte :

Oké, terug naar de orde van de dag, sinds de verlaging van de kribben bovenstrooms is het in het traject waar ik zit een stuk drukker geworden. Niet gek ook, want vanaf de verlaagde kribben kon er niet worden gevist. Ik heb dan ook niet meer voorgevoerd op bepaalde stekken, want die waren vaak bezet en week ik uit naar andere stekken. Die hebben allen een prachtig barbeelbestand en de vangkans is daar ook erg groot. Natuurlijk moet je wel stekkennis hebben om ze te vangen en er zijn diverse manieren om barbeel te verleiden tot een aanbeet. Ik viste daarom altijd rollend en kamde op die manier het hele kribvak meerdere malen uit met als resultaat de vangst van één of meerdere barbelen.

Korte middagsessies :

Kreeg ik het op mijn heupen en waren alle zaken geregeld en had ik een moment van stilte, dan greep ik deze kans met beide handen aan om even naar de Waal te gaan voor een korte sessie. Joeri was er ook voor te porren en zo trokken we er samen op uit met slechts 1 hengel, rugtas, schepnet/onthakinsmat en een bankstick voor de hengel. Na een korte rit en wandeling kwamen we op de krib en al snel lag de lijn in het water. Aangezien ik met een rollood vis, heb ik de barbel paste van sonubaits bij me en kneed het om de 12mm. robin red pellet om een goed smaakspoor aan te leggen. De bankstick had ik tussen de stenen gezet, maar wankelde nogal, iets wat bij barbeelvissen beter niet kan gebeuren, want elke aanbeet is snoeihard. Dus even een paar stenen bij elkaar geraapt en rondom de stick gelegd. Op het moment dat ik de stenen aan het plaatsen ben zie ik de hengel bewegen, de molen komt met geweld omhoog en de beetrunner giert het uit. Ik kijk naar de top en die staat helemaal krom, pffff net op tijd de bankstick vastgezet en snel pak ik de hengel op, klik de vrijloop dicht en de vis trekt zelfs dwars door de slip heen. Dat kan maar 1 vis zijn. Barbeel, Yesssss. Binnen 10 minuten is het raak.

De vis duikt de hoofdstroming in waardoor de Balzer, montage en ik het zwaar te verduren krijgen. wat een strijd levert deze vis, ...... geweldig en ik geniet met volle teugen. Joeri pakt al vast de camera en schepnet. Niet veel later komt de barbeel aan de oppervlakte en trakteert ons nog even op een spetterende show om vervolgens het net in te glijden. Safe ! Ik onthaak de barbeel in het net en laat haar even bijkomen. Een mooie dikke poefzak ligt in het net en ik ben benieuwd naar de lengte en gewicht.

Snel nog even de onthakingsmat pakken.

65cm barbeel 7,2Lb

Na het meten en wegen ging de barbeel snel weer terug het water in en binnen een paar seconden zwom ze weer de diepte in. Wauw, wat een prachtige vangst. Joeri en ik feliciteren elkaar en snel werp ik de lijn weer in nadat ik eerst weer even wat barbel paste om de pellet heb gekneed.

Ik ga naast Joeri zitten en ga lekker achterover liggen genieten van het zonnetje. Veel tijd krijg ik niet, want onder de rand door van mijn pet zie ik tikken op de top. Ze zetten nog niet door, er komen een paar plurken en uiteindelijk deed de zelfhaking wat het moest doen en niet veel later komt er een prachtige dikke kolblei aan de kant. Ik onthaak deze aan de waterkant, Joeri houd snel het meetlint langs de vis en is 42cm.

Ik kneed weer snel de paste om de pellet en werp de lijn weer in. Het duurde ongeveer een half uur en kreeg geen tikken meer op de top. Ik besluit de lijn opnieuw te beazen met een nieuwe pellet en barbel paste en laat de lijn zo'n 10 meter verder uitlopen. Tijdens het uitrollen hield ik de hengel nog in mijn handen en uit het niets krijg ik een volle aanbeet uit de volle stroming. Yessss, ..... Ik druk de hengel bij Joeri in zijn handen en zeg "die is voor jou kerel".

Ik pak snel de camera en schepnet en geniet van het uitzicht dat Joeri staat te stoeien met een barbeel die maar wat graag de volle hoofdstroming op ging zoeken en duide op een flinke barbeel.

Joeri aan de drill.

Joeri moest alle zeilen bijzetten om de barbeel uit de stroming te krijgen, maar uiteindelijk had hij hem achter de krib waar ik hem kon scheppen.

Snel onthaakt in het net, even bij laten komen en vervolgens meten, wegen en natuurlijk op de foto.

68cm. en 7,9Lb.

Een prachtige 68cm. barbeeldame die ons verraste en Joeri aardig bezig heeft gehouden. Geweldig.

De barbeel heeft net als de eerste niet veel tijd nodig om bij te komen en met een flinke staartzwieper liet ze me achter met een nat kruis, ha ha ha.

Omdat we maar een paar uurtjes hadden moesten we inpakken, maar in 1,5uur 2 dikke barbelen en een kolblei vangen was echt superB,.... Heerlijk genieten met mijn zoon aan de waterkant.

2e korte sessie :

De volgende dag weer naar dezelfde stek. Ook dit keer in de middag en nu konden we wat langer vissen. Nu hadden we 3 uurtjes om te vissen. Ik beaas de lijn weer met een robin red pellet en de barbel-paste er omheen. Dit keer duurde het langer voordat er beweging op de top van de Balzer kwam. Uiteindelijk na 1,5uur knalde de top naar beneden en krijste de vrijloop om hulp. Ik pak snel de hengel van de steun en klik de vrijloop dicht en vervolgens ging de barbeel nog eens flink door de gewone slip. Wow, wat een aanbeet en wat een kracht.

De barbeel maakt handig gebruik van de hoofdstroming en blijft dicht bij de bodem, ik houd op dat moment alleen de lijn maar strak en wacht tot de barbeel in beweging komt. Het duurde een paar minuten, maar dan kwam de barbeel toch eindelijk in beweging en kon de drill beginnen. De Balzer buigt lekker ver door en ik houd de druk op de lijn net voldoende om net niet door de slip te gaan. De slip van de Balzer molen is zo super af te stellen dat wanneer de barbeel toch een uitvlucht maakt de molen gewoon lijn geeft. Fantastisch gewoon en na een drill van ongeveer 5 minuten komt de barbeel aan de oppervlakte.

Daar worden we nog even getrakteerd op een spetterende show van de barbeel en dan is de strijd gestreden en glijd de barbeel in het net waar ze nadat ze is onthaakt even rustig bij mag komen.

Dan gaat ze mee naar de onthakingsmat en meetplank en wordt ze snel nog even gewogen.

67cm. 8,1Lb

Een prachtige 67cm barbeeldame heeft ons een prachtige strijd gegeven. Ik zet de barbeel terug en werp de lijn weer in, maar 1,5 uur na deze aanbeet hebben we geen tikje meer gehad en kunnen we deze sessie aflsuiten met één prachtige barbeel.

Afgelopen 2 sessie dus weer 3 prachtige barbelen gevangen.

Wat me opviel was dat de barbelen een behoorlijk dikkere slijmlaag hadden. Dat betekent dat de barbelen zich op gaan maken voor de koudere periode en dat dit de aankondiging is dat op de Waal het einde van het seizoen nabij komt.

Voor degene die er nog op uit trekken op de Waal, strakke lijnen toegewenst.

Ik sluit het barbeelseizoen af en ga me weer richten op het haven- feeder- en roofvissen.