barbeel.eu goes france

Een weekje met mijn engelse vrienden op avontuur in frankrijk

Weekje Frankrijk

Eind vorig jaar werden er plannen gesmeed om weer een trip naar Engeland te plannen totdat Bill het in zijn bolle kneiter kreeg om Frankrijk in te gaan. Welliswaar voor brasemvisserij maar hield hij rekening met mijn wens te kunnen vissen op barbeel. Na menig uurtje spitten op het www, e-mails en telefoontjes is er gekozen voor de rivier La Marne. Volgens ingewijden een prachtige rivier die vele soorten vis bevat waaronder de barbeel. Na ieders beraad werd een huisje geboekt in Boursault even ten zuiden van de rivier La Marne en konden we de voorbereidingen gaan treffen voor een weekje "viva la France". Wederom een hoop e-mailtjes heen en weer sturend met allerlei mogelijke lokaties waar we konden gaan vissen. Via het grote www vonden we een paar mensen die enige informatie wilde verschaffen m.b.t. stekinfo en net als in Nederland waren ze daar (begrijpelijk) niet heel erg scheutig mee dan alleen maar dat er tussen Damery en Reuil een aantal goede stekken waren. Aan ons de taak om in 1 week dus een stek te vinden die vis op zou leveren. Met deze info in onze pocket gingen we het avontuur aan ware het niet dat ik een tijdje geleden met een burn-out thuis kwam te lopen. Dat gooide een behoorlijke lading roet in de planning maar in goed overleg met de huis- en arboarts en werkgever kon ik toch met mijn vrienden op avontuur.

Naar Frankrijk :

Dat Frankrijk een prachtig land is moge duidelijk zijn, de route er naar toe was al een avontuur op zich en ik keek mijn ogen uit voor zover mogelijk was naar het landschap. Na een reis van ongeveer 7 uur (waarvan een half uur file op de ring Antwerpen en 1,5uur file bij Brussel) kwam ik aan op de afgesproken lokatie. We hadden afgeproken elkaar te treffen bij de hengelsportzaak Martin Pecheur in Epernay.

Daar aangekomen kochten we de vergunningen waar we, geloof het of niet, met maar liefst 4 hengels per persoon mee kunnen vissen ! Standaard, geen uitzonderingen, ja u leest het goed, met 4 hengels mag je in frankrijk op een vergunning vissen. Of we dat zouden gaan doen ? Neah,... doe maar niet. Anyway, na wat te hebben rond gekeken in de zaak en onze uitgeprinte vergunningen ter hand kregen gingen we de stekken, welke we via google maps hadden gezien, bezoeken en kijken hoe het er in het echt uit zag.

Nou, de wegen die langs de rivier zichtbaar zijn, zijn niet meer dan een onverhard pad waar ze normaal met een tractor overheen rijden en minstens een 4x4 hebben. Komen wij aan met onze luxe auto en een bus. Maar we gingen er toch overheen en na 100 meter bleek al dat het gelukkig meeviel en konden we stapvoets langs de rivier rijden en de stekken bereiken. Wat ons opviel was dat de rivier La Marne vergelijkbaar was met de engelse River Wye en bij ons een bredere versie van de Linge.

De eerste stek die we voor ogen hadden was bij een stuw. Daar lagen prachtige diepe en ondiepe stukken met geulen afgescheiden door groenstroken en zagen er veelbelovend uit. We besloten nog een paar stekken te bekijken en daarna te beslissen welke stek bevist zou worden. Na deze te hebben bezocht zagen ze er allemaal goed uit en zagen we er ook andere vissers zitten. Opmerkelijk was wel dat deze met een korte vaste hengel zaten te vissen op kleine voorntjes of met poken van werphengels op roofvis zaten. Anyway, we maakten ons geen zorgen, we gaan voor het avontuur, dus op naar ons geboekte huis.

Aankomst :

Na een idyllische tocht tussen de druivengaarden door

kwamen we aan op de champagneboerderij van Dominique Bérat en werden we hartelijk ontvangen door Marie, die samen met haar broer Dominique dit bedrijf runnen, naar onze accomodatie gebracht

waar we gezamelijk bij gingen komen van een lange reis.

Na een warme maaltijd en het uitpakken van de koffers gingen we nog even met elkaar aan de tafel en gingen we overleggen welke stek we de volgende dag zouden kiezen. Uiteindelijk werd dat achter de stuw. Na dit "plan de campagne" dronken we nog een lekker huiswijntje en gingen we naar bed.

Visdag 1 :

Wat opviel bij de stuw was dat dat aan één zijde het water harder stroomde en daardoor aan de andere zijde een soort draaikolk veroorzaakte. we besloten aan de langzaam stromende kant te vissen.

Bill met de vaste stok en Henry met de feeder en ik met 1 heavy feeder en mijn good old Shimano Catana

en Roger ook met de feeder.

We begonnen met goede moed, maar na een uur geen stootje te hebben gezien verdween de moed beetje bij beetje, hopend op een beet(je). Maar wat en waar we ook probeerde bleef het akelig stil. Uiteindelijk weet Roger een brasem te tikken en Henry een klein kopvoorntje. Tegen het eind van de middag besluit ik stroomafwaarts te kijken. Ik klim in een boom en van bovenaf kijk ik hoe de stroming loopt en zie zelfs een aantal vissen zwemmen tussen het groen. Ik overleg met de mannen en wordt er besloten dat we daar de volgende dag gaan vissen. Ik loop terug naar de stek stroomafwaarts en schiet er met de katapult 5 kilo pellets en partikels in. We sluiten de dag af met slechts 1 brasem en een kopvoorntje en gaan we ons opmaken voorde volgende dag.

Dag 2 :

Verder stroomafwaarts achter de stuw was het plan en zo geschiedde. We namen onze stelling in en al snel lagen onze lijnen tussen de groenstroken. Ik schoot nog 2 kilo kleine partikels en pellets in de stroomnaad waar mijn 2 lijnen in lagen. Makkelijk was anders, ik moest onder een overhangende boom vandaan werpen en met een beetje handigheid en onderhands inwerpen kon ik de takken ontwijken

en mijn 2 lijnen in de stroomnaad krijgen.

Bill en Henry zaten wat dat betreft makkelijker

en Roger zat links van mij om de hoek achter de struiken. Het duurde niet lang of Bill kon al een dikke brasem landen en Henry zat met de dobber in de stroomnaad voorntjes en zelfs een kleine barbeel te strikken (15cm). Dat voorspelde dat er dus wel degelijk barbeel zit in deze rivier. Ik kreeg ondertussen al wel kleine tikken op de toppen van lijnzwemmers en soms wat hardere tikken van aanbeten. Roger kwam na een tijdje even een kijkje bij ons nemen en vertelde dat hij was uitgegleden en een natte kont had, wij natuurlijk hem uitlachen ha ha ha. En dan uit het niets krijgt de linker hengel van mij een poeier te verwerken en de vrijloop gilt het uit. Ik grijp de hengel van de steun, klik de vrijloop dicht en vervolgens gaat de hengel zo krom als een hoepel tot in het handvat. Daarna krijgt de slipring het zwaar te verduren en ik voel een enorm zware weerstand. De vis neemt met gemak meters lijn van de molen en probeer ik de vis te pareren. Ik terg de 22Lb hoofd- en onderlijn tot het uiterste door met de hand de spoel af te remmen. Uiteindelijk krijg ik greep op de vis, die inmiddels door het groen is gezwommen. De lijn kraakt tijdens het indraaien door de geleideogen en beetje bij beetje weet ik de vis naar me toe te halen. Na ongeveer 10 minuten weet ik de vis achter de stroomnaad te krijgen en kregen we een glimp van de vis te zien. Een donkere gloed scheerde onder het oppervlak door en nam wederom weer een aantal meters van de spoel. Ik geniet van elke seconde van deze drill, wat een geweld, kromme hengel in mijn hand en aan de andere kant een vis die nog lang niet is uitgestreden,...... heerlijk dit. Ondertussen worden door Roger en Bill de rechter hengel ingedraaid, onthakingsmat, schepnet en de camera klaar en aangezet. Let's get ready to rumble.

Na een prachtige strijd tussen mij en de vis kan deze uiteindelijk worden geschept en glijd er een dikke meerval in het net. WAUW ! wat een vangst.

Meerval 130cm en 19,4 pond.

Na het wegen en meten zet ik de meerval terug en boy oh boy wat een waanzinnig moment heb ik gehad, een betere kick-off heb ik niet kunnen krijgen. Helaas geen barbeel, maar wel een grotere krachtpatser met baarddraden, ha ha ha. De 2 lijnen gaan weer in de stroomnaad, schiet er een aantal pellets achteraan en wederom kleine en hardere tikken op de top. dan een harde beuk op de top en kan ik niet veel later een prachtige kopvoorn van zo'n 2,5pond landen. Ondertussen had Bill gezien dat wanneer zijn korf afzonk enkele secondes later allemaal kleine visjes wegsprongen. Er zat dus een rover en vroeg hij aan Henry een klein voorntje om die als doodaas in te werpen. Na de inworp duurde het niet lang of hij had al beet. Een snoek had het aasvisje al snel gegrepen en we moesten er allemaal erg om lachen. Maar Bill had wel weer een vangst weten uit te lokken. Tja je moet wat hé. De rest van de dag bleef het verder stil en kregen we alleen nog maar kleine aanbeten, maar onze dag kon al niet meer stuk dor de vangst van de meerval en de vele grappen en grollen onder elkaar. Hiermee sloten we de dag af en maakten we ons op voor de volgende dag.

Dag 3 :

De buitenbocht tussen Damery en Cumiéres was vandaag aan de beurt.

Helaas die dag geen van allen een aanbeet gehad en gingen we elkaar maar op de korrel nemen en rond de klok van 12 uur besloten we daarom maar een andere stek te kiezen. De andere kant van de buitenbocht bij Cumiéres

Ook hier een prachtige stroomnaad, maar helaas bleef het ook hier akelig stil en gingen we maar genieten van de rust en het uitzicht want dat was werkelijk fantastisch daar.

Dag 4 :

Damery noordzijde van de rivier. Na een flink hobbelige rit over de landweg kwamen we langs diverse stekken en er zaten meerdere vissers aan de waterkant. Uiteindelijk kwamen we uit bij een plateau waar we middels een betonnen trap op konden komen. Hier werd vaker gevist dachten we, dus hop alle spullen uit de auto's en vissen.

Al snel kreeg ik aanbeten en niet veel later kon ik de eerste brasem landen en snel gevolgd door een 2e brasem en een kopvoorn. daarna viel het stil maar kreeg wel veel aanbeten. De 20mm pellets waren w.s. toch te groot voor de kleine vissen. Henry ving met de dobber 7 kleine vissen en Bill had 4 kleine vissen, Roger helaas 0. Aan het eind van deze dag had ik vertrouwen in deze stek en overleg met de mannen om hier weer terug te komen. Ze stemden er in toe en schoot ik 2,5kg partikels en 3 kilo pellets het water in.

Verdwaald :

tegen het eind van de middag gingen Bill en Roger in Epernay boodschappen halen bij de Carrefour. Henry en ik bleven in het huis wachten. Maar het duurde en duurde maar voordat ze weer terug waren en horen we een telefoon over gaan. Rogers telefoon lag op de keukentafel, maar ja wisten wij veel dus namen we niet op. Vervolgens rond de klok van 20:00u horen we de voordeur open gaan. Bill en Roger waren elkaar kwijtgeraakt in de grote supermarkt wat bij Henry en mij natuurlijk de grootste lol bezorgde. Oh oh oh ,wat hebben we gelachen om die 2. Affijn, laat eten dus, maar de lol was groot en zal nog lang blijven hangen.

Dag 5 :

Terug naar het plateau en ditmaal zaten Henry en Bill naast me en Roger zat een eindje verderop.

Al snel lagen onze lijnen in het water en kwamen al snel de eerste aanbeten. Bill kon als eerste aan de gang en ving een mooie kopvoorn.

Niet veel later staat bij mij een top te stuiteren en had een dikke kopvoorn van zo'n 3,5Lb mijn pellet weten te verorberen. Dan blijft het even stil en er passeerd een motorjacht. Het jacht is voorbij en knalt bij Bill bijna de hengel uit de steun. Een flinke kopvoorn had ook zijn pellet weer gevonden. Henry is inmiddels weer overgestapt naar de dobber en vangt voor onze neus talloze kleine voorns en hij genoot er van, evenals wij. Dan uit het niets knalt mijn hengeltop naar beneden, een wilde aanbeet gevolgd door een run. Snel pak ik de hengel op en begin de drill. Wederom een keiharde kromtrekker en aan de weerstand voelde ik dat ik te maken had met een flinke vis. Ik weet deze snel te pareren en niet veel later glijd er weer een meerval in het net.

14,5Lb en 108cm. meerval.

Kabeng, meerval nummer 2 voor mij en ben reuze blij met deze vangst. Wat een geweld barst er los door deze vissoort. De meerval wordt na het wegen en meten snel teruggezet. Ik werp de lijn weer op de plek, schieter nog wat pellets bij en na een uurtje krijg ik weer een flinke aanbeet. De vrijloop schreeuwt het uit en toen ik deze dicht klikte kreeg de gewone slip het zwaar te verduren. De hengel zo krom als een hoepel en een vis die niet te stoppen was,.... OMG roep ik naar Bill die ondertussen mijn andere lijn uit de weg draaide, ik heb hier een mega dikke vis aan hangen. Tientallen meters lijn lopen van de spoel en begin me nu toch een beetje zorgen te maken,.... als dat maar goed gaat. Ik duw de hengeltop onder water en druk met de hand op de spoel om de vis af te stoppen, maar zie dat de lijn richting de overhangende boom gaat. Ai, ai,.... ik voel dat de lijn tegen een tak aan komt en ik probeer de hengel nog lager te houden maar helaas te veel druk op de haak en schoot deze los.. *&^#$%@#,....gaat het op het plateau, helaas niets aan te doen en ik zet een nieuwe pellet op de hair en werp deze weer langs de bomen aan de overzijde. Bill weet uiteindelijk nog een mooie kopvoorn te landen en dan is het gedaan met de pret. Geen aanbeten meer gehad. Roger had helaas niets.

Dag 6 :

Weer terug naar het plateau. De dag er voor hadden we na afloop zo'n 5 kilo pellets en 2,5kg. partikels er in geschoten en begonnen we vol goede moed aan de laatste sessie. Helaas bleef het slechts bij 1 skimmer die mijn 20mm pellet wilde hebben en eindigde met een dikke wide Gap size 4 in zijn lip. We stopten om 14:00u met vissen en gingen terug naar het huis om daar de koffers al vast in te pakken en de boel netjes in de auto's te proppen. Toen kwam de man van Marie naar ons toe en vroeg of we even wilden proeven in de champagne brouwerij. Dat was natuurlijk niet tegen dovemans oren gezegd en genoeten we allemaal van een heerlijk glas champagne. Ook kregen we nog een glas met alleen druivensap waar de champagne van gemaakt werd en ook die smaakte heerlijk. De avond werd gevuld met nog een heerlijke maaltijd en gingen we bijtijds naar bed om goed uitgerust aan de reis naar huis te maken.

Dag 7 :

De reis naar huis. Om 6:00u staan we beneden en nemen we afscheid van elkaar. Een fantastische week gehad met elkaar, flink gelachen en ontspannen en kunnen we er voorlopig weer even tegenaan. Om 7:00u stap ik in de auto en had alleen een korte file op de buitenring van Brussel en was om 12:00u thuis. Ik sms naar Bill dat ik thuis ben aangekomen en krijg niet lang daarna een sms terug dat ze bij Calais opgehouden zijn door een grote controle inclusief politiehonden, de bus werd onderzocht en spullen moesten opzij. Al met al een vertraging opgelopen van een uur. Yep zei ik nog, de controles zijn aangscherpt i.v.m. de stroom vluchtelingen en als je dan een grote bus rijd dan willen ze daar graag ff in neuzen ha ha ha. In de middag om 15:30 krijg ik een mailtje dat ook hun thuis waren en kunnen we terugkijken op een fantastische week, een ervaring rijker en dat we dit zeker nog een keer over gaan doen. Hieronder nog een 2 tal panorama's die openen in een nieuw venster om op ware grote te bekijken.